
Jupiter Ferencsik bérlet / 1
Program:
Johann Baptist Vanhal: C-dúr („Comista”) szimfónia
Wolfgang Amadeus Mozart: c-moll zongoraverseny, K. 491
Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfónia, K. 551
Program:
Johann Baptist Vanhal: C-dúr („Comista”) szimfónia
Wolfgang Amadeus Mozart: c-moll zongoraverseny, K. 491
Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfónia, K. 551
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Utolsó előadás dátuma: 2022. január 6. csütörtök, 19:30
2022. január 6., csütörtök, 19:30
Várható befejezés: 21:10
Zeneakadémia Nagyterem
Ferencsik bérlet / 1
Jupiter
Johann Baptist Vanhal: C-dúr („Comista”) szimfónia
Wolfgang Amadeus Mozart: c-moll zongoraverseny, K. 491
***
Wolfgang Amadeus Mozart: C-dúr (Jupiter) szimfónia, K. 551
Ránki Dezső zongora
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Rajna Martin
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) és Johann Baptist Vanhal (1739–1813) zenéje nemcsak azért illik egy műsorba, mert e „bécsi klasszikusok” (egyikük Salzburgban, a másik a csehországi Nechanicében született) kortársak voltak és jól ismerték egymást, de azért is, mert Mozart nagyra becsülte az orgonistaként, hegedűsként és csellistaként is kiváló Vanhal szimfóniáit. Kvartetteztek is együtt: vonósnégyesükben Dittersdorf és Haydn hegedült, Mozart játszotta a brácsa és Vanhal a cselló szólamát. Ezúttal zenéjük találkozik.
Vanhal C-dúr szimfóniája, „A komikus” programzene, mely különféle hangulatokat mutat be – a remény, a sóhajok és bánat, a panasz, majd a vidámság lelkiállapotát. Mozarttól legnagyobb remekei közül hallunk kettőt: ritka moll hangnemű versenyműveinek egyikét, a c-moll zongoraversenyt, amely Beethovent is inspirálta a maga c-moll versenyművének megírásakor, valamint rendkívüli tökéletességű, kivételes igénnyel kidolgozott utolsó szimfóniáját, a diadalmas derűt árasztó Jupitert. A közel száz esztendeje alapított, Ferencsik János, Kobayashi Ken-Ichiro, Kocsis Zoltán, majd Hamar Zsolt által vezetett Nemzeti Filharmonikusok koncertjének szólistája, a hetvenéves Ránki Dezső pályakezdésekor, az 1970-es évek elején, nemzedéktársaival, Kocsis Zoltánnal és Schiff Andrással új igényesség szellemét hozta a magyar zenei előadóművészetbe. Rajna Martin a fiatal magyar karmestergeneráció ígéretes tagja. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Ligeti András, Medveczky Ádám és Ménesi Gergely vezetésével folytatta tanulmányait. Diplomájának megszerzése után részt vett Vashegyi György és Hamar Zsolt mesterkurzusain. 2021 óta az Eötvös Péter Kortárs Zenei Alapítvány mentoráltja.
Schumann, Mahler, Brahms: a német romantika és századforduló három markánsan eltérő személyes stílusa.
Érdekes ellentmondás: a német költőfejedelem, Johann Wolfgang Goethe két alapműve, a lét megkerülhetetlen kérdéseire filozófiai síkon választ kereső Faust és a Sturm und Drang mozgalom reprezentatív képviselőjeként számon tartott (önéletrajzi hátterű) Werther francia komponisták jóvoltából vonult be a zenetörténetbe: az előbbiből Gounod, az utóbbiból Massenet írt operát.
Két zeneszerző, akikben kevés a közös vonás. Abban mégis hasonlítanak, hogy egyikük életművében sem játszik döntő szerepet az egyházi zene. Az idős Verdi azonban megírja Quattro pezzi sacri (Négy szent ének) című művét, az ötvenegy éves Poulenc pedig a Stabat Matert.
Elhangzanak többek között Ligeti György és Dubrovay László művei.
Műsoron Richard Strauss és Johannes Brahms
A Nemzeti Énekkar Gary Graden által vezetett nemzetközi karvezetői kurzusának díjazottja, Jack Apperley vezényli ezt a különleges hangversenyt a kórusmuzsika…
tétel a kosárban
összesen:
Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!