Jegyek és bérletek

Program


Királyok könyve Kobayashi bérlet 4.

Királyok könyve Kobayashi bérlet 4.

A bérletsorozatot Mendelssohn újabban világszerte igen népszerű oratóriuma, az Éliás zárja.
 több

KIRÁLYOK KÖNYVE
Kobayashi / 4

MENDELSSOHN: Éliás – oratórium, op. 70

Pasztircsák Polina – szoprán
Meláth Andrea – alt
Szapanos Tibor – tenor
Haja Zsolt – bariton
Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
Nemzeti Filharmonikus Zenekar
Vezényel: Hilary Davan Wetton

 

Először a tüzes szekér jut szinte mindenki eszébe Illésről (azaz Éliásról). Az, amelyik felvitte a prófétát az égbe. (Nagy fantáziával megáldott ál-kutatók szerint bizonyára űrhajó lehetett, és földönkívüliek irányították.) A bibliai Királyok könyve persze sok egyébről is tud. Például több éven át tartó szárazságról, mert a nép nem hallgatott a jó szóra. Vagy arról, hogy az Úr nem villámlás és mennydörgés közepette látogatja meg Illést, hanem lágy szellőként. Húsz éves volt Felix Mendelssohn-Bartholdy, amikor elvezényelte Johann Sebastian Bach Máté-passióját. Ezt az 1829-es koncertet a zenetörténészek fordulópontnak tartják: generációkkal korábbi szerzők műveit ugyanis mindaddig nem volt szokás előadni. Mendelssohnt viszont érdekelte a barokk, angliai útján tapasztalhatta az ott töretlenül élő -Händel-kultuszt is. Már a Paulus oratóriummal is valami hasonlót akart teremteni. A Éliást Angliából rendelték. Természetes, hogy Händel maradt a minta, ami a formai kereteket illeti. Ám a dallam- és harmóniavilág, vagyis mindaz, ami a barokkos kereteket kitölti, ízig-vérig romantikus. És talán éppen ez a különös kettősség, a szándékosan régies új adja mindmáig az 1846-ban óriási sikerrel bemutatott mű varázsát.